X
تبلیغات
پژوهش های مدیریتی - صنایع کوچک

صنایع کوچک

معرفی صنایع کوچک

 

 در راستای سیاستهای راهبردی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در خصوص بسط و گسترش صنایع کوچک و متوسط ؛ مدیریت صنایع کوچک  شرکت شهرکهای صنعتی استان آذربایجان غربی مجری برنامه های اجرایی و کاربردی  سیاستهای سازمان متبوع می باشد که به اهم وظایف محوله و رسالتهای راهبردی این حوزه در شرکت  به شرح ذیل اشاره می گردد :

الف برگزاری دوره های آموزشی بر مبنای شاخصه های مدیریتی ؛ کارآفرینی و مهارتی ویژه مدیران و کارکنان فعال در واحدهای صنعتی در قالب همکاری مشترک با موسسات آموزشی و معتبر

ب- حمایت از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با بخش صنعت از مقطع کارشناسی ارشد به بالا

پ- برگزاری تورهای صنعتی به منظور بازدید مدیران و کارشناسان واحدهای صنعتی از دیگر  کارخانجات موفق و فعال در استان و یا سایر نقاط کشور

ت- توزیع وام  و اعطای  تسهیلات جهت راه اندازی و تکمیل واحدهای صنعتی و تولیدی از محل کمکهای فنی و اعتباری

ث- عارضه یابی و شناسایی واحدهای صنعتی مشکل دار ؛ راکد ؛ نیمه تمام  و برنامه ریزی و اعمال سیاستهای حمایتی جهت راه اندازی مجدد واحدهای راکد و نیز کمک به آغاز فعالیت و شکوفایی واحدهای صنعتی جدید

ج- مشارکت و حمایت از واحدهای صنعتی جهت حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی

چ- بررسی طرحهای امکان سنجی و شناسایی طرحهای جدید قابل سرمایه گذاری

ح- همکاری با سازمانها و دستگاه های اجرایی ذیربط جهت توسعه بازار فروش و حضور هرچه گسترده صنایع کوچک و متوسط در بازارهای داخلی و خارجی

خ- اجرای طرح نوسازی و تجدید ساختار صنایع

د- احداث مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار

ذ- شناسایی و توسعه   خوشه های صنعتی و حمایت از ایجاد شبکه های کسب و کار و خدمات فنی و حرفه ای صنعتی

ر-  اجرای طرح مطالعاتی پیمانکاری فرعی

ز- اطلاع رسانی اطلاعات و مشخصات واحدهای صنعتی استان از طریق سایت www.sme.ir

ژ تلاش برای شناسایی و راهنمایی سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه در گذاری در شهرکهای صنعتی از طریق انجام خدمات نرم افزاری و تهیه لوح فشرده به چندین زبان

س- پیگیری اجرایی نمودن طرح ملی عدالت صنعتی در سطح استان

ش- پیگیری مشکلات واحدهای صنعتی از دیگر دستگاه های اجرایی ذیربط

ص- توسعه کارآفرینی

ض- همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای راه اندازی مراکز آموزش فنی و حرفه ای در شهرکهای صنعتی

ع- تعامل با دانشگاه ها و مراکز آموزشی و علمی به منظور بهره گیری از تجارب نظری آنها در راستای توسعه کمی و کیفی صنایع کوچک و ایجاد تعامل بین بخشی و فی بین در جهت رفع مشکلات واحدهای صنعتی

غ-  همکاری گسترده با صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در راستای رفع مشکل تامین کسری وثایق واحدهای صنعتی متقاضی تسهیلات

 

لازم به ذکر است عملکرد حوزه مدیریت صنایع کوچک شرکت  از ابتدای 1386 ( سال ایجاد معاونت صنایع کوچک در کلیه شرکتهای استانی ) تا پایان سال 1389 در برخی از آیتمها به شرح ذیل می باشد :

1- برگزاری 287 عنوان دوره آموزشی برای 9007 نفر از غعالان صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی استان

2- برگزاری 19 مورد تور صنعتی برای 570 نفر

3- حمایت از 8 عنوان پایان نامه دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد

4- ارائه اطلاعات 1570 واحد صنعتی در سایت sme

5- اعطای تسهیلات از محل کمکهای فنی و اعتباری به مبلغ 59576 میلیون ریال برای بیش از 40 طرح صنعتی

6- اجرای 20 طرح امکان سنجی

7- اجرای طرح شناسایی و توسعه  سه خوشه صنعتی در استان تحت عناوین ( خوشه صنعتی  عرقیات گیاهی و نقل و بید مشک خوشه صنعتی  سنگ خوشه صنعتی فرآوری محصولات باغی )

8- احداث دو مرکز آموزش فنی و حرفه ای در شهرکهای صنعتی ارومیه 2 و خوی

9- اطلاع رسانی بیش از 70 مورد نمایشگاه برای واحدهای صنعتی

10- مشارکت غیر حضوری در نمایشگاه ارمنستان در قالب ارسال لوح فشرده

و.....

از سوی دیگر  شرکت شهرکهای صنعتی استان اذربایجانغربی به عنوان متولی بنگاههای کوچک صنعتی ؛برای ایجاد بستری مناسب جهت توانمند سازی این بنگاهها ؛در حال ایجاد شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی میباشد در این خصوص ضمن امکان واگذاری زمین برای متقاضیان بعد از تصویب قیمت گذاری از طرف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ؛این شرکت نسبت به احداث برج خدمات مهندسی که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی 90 در صد میباشد اقدام نموده است . با ایجاد شهرک فناوری راه اندازی مرکز ارائه خدمات کسب و کار و مجتمع های فناوری اطلاعات ؛رابطه ای پویا بین بنگاههای صنعتی وبنگاههای فناور(مهندسین مشاور؛آزمایشگاه ها ؛مراکز تحقیق و توسعه ؛مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی ) فراهم خواهد شد

-مراکز خدمات فناوری و کسب وکار در توسعه اقتصادی محلی و منطقه ای مشارکت کرده و با ایجاد بنگاههای کوچک و متوسط ؛ مبتکر  جدید پروژه های ابتکاری در بنگاههای موجود ؛ طیف وسیعی از رهنمود های جامع را برای راهبری آنها ارائه میکند . در واقع ؛این مراکز با هدف ارتقاء و بهینه سازی بنگاههای صنعتی و بهبود توان رقابتی آنها در بازارههای ملی و بین المللی ؛ همچنین ارتقای فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره ای و به کارگیری صحیح توان خدمات فنی و مهندسی در حل مشکلات آنها ؛ فعالیت میکند                            

ویژگی شهرکهای فناوری . قابلیت دسترسی ساده به آن بصورت فیزیکی و مجازی -  دارای ساختار ستادی کوچک و دارای توان تدارک امکانات و خدمات _   و دارای زیر ساختهای تاسیساتی و شهری و دارای معماری نوین ساختمانی    .                                                                                                                    

 

لازم به ذکر است حدود 180 مشتری جهت استقرار در برج خدمات مهندسی شناسایی شده اند . برج خدمات مهندسی شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه در ساختمانی به متراژ 8200 متر مربع با دفاتری بالغ بر 100 متر مربع تا 140 متر مربع در شرف تکمیل میباشد که پیش بینی میگردد تا پایان تیر ماه مورد بهره برداری قرار گیرد . لذا واگذاری دفاتر کار و آزمایشگاهها بر اساس ارزیابی و اولویت بندی فعالیت های عملی واحدهای متقاضی و تعامل قبلی آنان با واحد های صنعتی انجام خواهد شد و جهت کسب اطلاعات بیشتر به امور صنایع کوچک و مدیر شهرک فناوری مراجعه فرمائید                                                                      

 

 

لازم به ذکر است گستره فعالیت های حوزه مدیریت صنایع کوچک به دلیل ماهیت نرم افزاری این حوزه بسیار گسترده می باشد که به این دلیل به گزارش فوق الذکر بسنده می نماییم

در ادامه به دلیل تقارن ارائه گزارش با برگزاری اولین جشنواره عرقیات گیاهی به بیان گوشه ای از اقدامات به عمل آمده توسط مدیریت صنایع کوچک شرکت در خصوص توسعه و شکل گیری خوشه های صنعتی استان می پردازیم :

خوشه های کسب و کار و به عبارت دیگر خوشه های صنعتی به واحدهای کسب و کار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با همکاری و تکمیل فعالیت های یکدیگر ؛ محصولات و یا خدمات مشترکی را تولید و ارائه کرده و از چالش ها و فرصت های مشترکی نیز برخوردار هستند اطلاق می گردد . عموماً خوشه ها تعداد زیادی از واحدهای اقتصادی خرد ؛ کوچک و متوسط را در برمی گیرند که از نظر جغرافیایی این واحدها می توانند  در سطح تعدادی روستا ؛ یک شهرستان و یا یک شهر و حومه اش و نهایت در سطح یک استان پراکنده باشند .

خوشه هاي صنعتي يكي از الگوهاي موفق توسعه ای  صنايع كوچك و متوسط هستند كه كاستيهاي صنايع كوچك و متوسط را رفع و مزيتهاي مختلف صنايع كوچك، چون انعطاف پذيري و تنوع را تقويت مي بخشند. خوشه صنعتي مجموعه اي از بنگاه هاي توليدي و خدماتي در يك رشته صنعتي است كه با تكيه بر سرمايه هاي قوام يافته اجتماعي در مناطق محدود  جغرافيايي در كنار نهادهاي پشتيبان و از طريق ایجاد روابط متراكم ميان بنگاهي و تشکل ها  ضمن تقویت بنیادهای کسب و کار موجود موجبات توسعه صنایع کوچک را فراهم می سازد .

شرکت شهرکهای صنعتی استان آذربایجان غربی  در راستاي يكي از مأموريتهاي  مهم و جدید خود شناسايي و توسعه خوشه هاي صنعتي در استان را به صورت رسمی و از نیمه دوم سال 1386 و در قالب تربیت عاملین توسعه خوشه های صنعتی استان با همکاری بنیاد توسعه خوشه ها و شبکه های کسب و کار را  1386 آغاز نمود. فعاليت توسعه  خوشه هاي صنعتي که شناسایی و  هدايت و مديريت پروژه هاي مربوطه در سطوح سياستگذاري و اجرا را شامل می گردد که تاکنون سه خوشه صنعتی به شرح ذیل شناسایی و در حال انجام اقدامات اجرایی توسعه خوشه می باشد :

1- خوشه صنعتی عرقیات گیاهی و نقل و بیدمشک

2 خوشه صنعتی سنگ

3- خوشه صنعتی فرآوری محصولات باغی

لازم به ذکر است در این راستا شرکت شهرکهای صنعتی استان با همکاری مراکز علمی و آموزشی استان نسبت به شناسایی افراد علاقه مند جهت عاملیت توسعه خوشه های صنعتی فوق الذکر نمود که به حول و قوه الهی از سه خوشه فوق خوشه صنعتی عرقیات گیاهی از پیشرفت بالای هفتاد درصد برخوردار میباشد و خوشه صنعتی سنگ مراحل مقدماتی مطالعات شناختی خود را به اتمام رسانیده و در آستانه فاز پیاده سازی می باشد و در نهایت به دلیل بروز برخی از مشکلات خوشه فرآوری محصولات باغی که اندکی از قافله عقب مانده بود با جایگزینی عامل جدید توسعه خوشه فاز مطالعاتی خود را اخیراً آغاز نمود .

از اقدامات شاخص شرکت شهرکهای صنعتی استان آذربایجان غربی در راستای توسعه خوشه های صنعتی می توان به اقدامات ذیل اشاره نمود :

الف برگزاری دوره های آموزشی به منظور آشنایی با مفهوم خوشه های صنعتی در شهرستانهای استان

ب- برگزاری نشست های مشترک با مسئولین استانی به منظور تبیین سیاستهای راهبردی شرکت در خصوص توسعه خوشه های صنعتی استان

پ- برگزاری تورهای صنعتی تخصصی

ت- مصاحبه با رسانه ها و ارباب جراید و معرفی خوشه های صنعتی استان به منظور تنوین افکار عمومی

ث- چاپ بروشور و کاتالوگ توسط عاملین خوشه های صنعتی

ج- و در نهایت ابداع و پیشنهاد برگزاری اولین جشنواره عرقیات گیاهی که لازم به ذکر است این جشنواره در مورخ 22/01/1390 به همت اداره کل  جهادکشاورزی استان و با همکاری خوشه های صنعتی عرقیات گیاهی و نقل و بیدمشک استان برگزار گردید .

                           

 

 

!! نوشته شده توسط مجید نجفی | 19:3 | دوشنبه نوزدهم اردیبهشت 1390 •

RSS